Group statistics

Members:
38
Discussions:
22
Photos:
11

Latest photos

• Uploaded by
    Ezzie
  • Uploaded by
    Ezzie
  • Uploaded by
    Ezzie
  • Uploaded by
    Ezzie
  • Uploaded by
    Ezzie

Skandinaviske Kaffenolelskernes resepter o

Kodak TMAX 400, EI 320, Caffenol-C-H, 13m45s, 20C

Ezzie

Group owner
Kodak TMAX 400 (TMY-2) i Caffenol-C-H (1g/l KBr) i 13min og 45s ved 20C.

Caffenol-C-H og TMY i nesten 14min gir midt på treet kontrast. Denne oppskriften fungerer, men gir noe slør fortsatt. Vil man bli helt av med slør må mengden KBr økes til kanskje 1,5g/l. Da ville jeg også ha økt fremkallingstiden til kanskje 15 til 16 minutter.

Oppskrift: "Caffenol.blogspot.com - recipies"
1. Vannfri natrium/sodiumkarbonat (i mitt tilfelle Stabil Krystal Soda). 54g/l
2. Askorbinsyre (i mitt tilfelle Santa Maria Askorbinsyre) 16g/l
3. Pulverkaffe (Luxuskaffe, rik på robusta) 40g/l
4. Kalium bromid (KBr) 1.0g/l

1 og 2 blandes sammen først, når alt er klarnet legger man til KBr (4) og til sist kaffen (3). Det er viktig at man ikke straks kaster blandingen i tanken. Ingrediensene må gjennomgå en kort kjemisk reaksjon før man begynner å fremkalle, spesielt gjelder dette de to første komponentene. Dessuten må temperaturen ned i 20C, det tar litt tid. Bruk evt vannbad for å få ned temperaturen.

For en 120 film trengs 530ml ferdig blanding, for en 135 film 350ml.

Agiterer første minutt, så tre vendinger pr minutt. Stoppes med vannskylling i 1min, fiksering skjer som normalt.

Tips ved skanning av negativ. Få med så mye informasjon så mulig, om resultatet blir noe flatt og med lite kontrast så er det helt OK. Kontrast etc gjør du noe med i etterbehandling, hvor du har mye større kontroll.

Begge bilder tatt under ganske grå og triste forhold. Endret svart og hvit punkter (curves) og øket mellomtonekontrast noe.
5155376835_f65ff22450_b.jpg

5155987268_785f30347a_b.jpg

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom