Group statistics

Members:
43
Discussions:
1
Photos:
8

Latest photos

• Uploaded by
    fred
  • Uploaded by
    gary mulder
  • Uploaded by
    dirkv
  • Uploaded by
    hka
  • Uploaded by
    mhulsman

Dutch review Photo's

Dutch review Photo's

Ter vergelijking - en speciaal voor Gary ;-) - van de Amaryllis (dag 1) heb ik deze ochtend een pt/pd versie gemaakt. Ik had nog wat oplossing staan.

http://fijnefotografie.be/pics/amaryllis_01_ptpd.jpg

Lichtjes warmtone op Arches hot press (fijne korrel) aquarelpapier.
Deze is gemaakt volgens POP: Print-Out Process. Tijdens de belichting wordt het beeld gevormd. De duur van de belichting moet je volgens inspectie vaststellen. Test-strips zijn dus overbodig.

@fred: hogere dekking betekent niet minder contrast, toch niet voor mij.

@gary: zeer leuke compositie. Ik vind wel dat het ultra-witte kader de bloem wat verdrukt en me de vraag doet stellen wat nu en onderwerp is: kader of bloem?

G

obelix

Group owner
Kan iemand mij helpen te begrijpen wat zo mooi is aan die manier van afdrukken die argus en dirkv toepassen. Ik vind ze niet lelijk, maar lijken mij bedoelt om het onderwerp leeftijd mee te geven. Ik zou zo Hoog catharijne moeten fotograferen lijkt het misschien nog iets.

@obelix: het is ten eerste gewoon leuk om vanaf het belichten van een negatief het ganse proces onder controle te hebben. De bedoeling bij mij is niet om een beeld er 'oud' te laten uitzien, maar om het op de best mogelijke manier te laten spreken. Persoonlijk gaat mijn voorkeur voor de Amaryllis reeks nog steeds uit naar een glanzende barietversie.
Ik had vroeger al achter de geheimen van gomdruk gejaagd, maar daar nooit een degelijk resultaat mee behaald, of eerder: niet het resultaat dat ik beoogde. pd/pt brengt me er wel dichterbij. Ik zou graag enkel nog een hogere d-max willen bereiken... Kerik Kouklis heeft me er trouwens al op gewezen dat dit wenselijk is.

Het is ook niet voor ieder soort beeld geschikt en zal zeker ook niet iedereen aanspreken. Vergelijk het met de keuze van een 'normaal' barietpapier: het ene beeld spreekt beter vanop een bruingetint glanzend warmtonepapier, een ander beeld heeft dan weer baat bij een matte cooltone of een toning in sepia, goud, koper, noem maar op...

Variatie moet er zijn, en net dat maakt onze bezigheid zo interessant ... voor onszelf ;-)
Persoonlijk ben ik trouwens geen liefhebber van het uitzicht van een cyanotypie terwijl anderen erbij zweren.

Ik denk ook niet dat een drukbezocht winkelcentrum er goed zou uitkomen :smile:

G

Ik zal mij eens kwetsbaar opstellen en een printje dumpen. Wetende dat ik geen liefhebber ben van scanners en alles rondom her om.
Dit is een bromelia die ik afgelopen winter eens voor de lens heb gezet en vervolgens met een beetje zwaveltoner de juiste sfeer heb gegeven.

Hopelijk blijft er nog wat van over op het scherm...

obelix

Group owner
Harry, Ik vind hem schitterend, mooie diepte zit erin met de manier waarop het licht er op valt.
Ook heeft hij een zeker warme toning. Hoe vind je het zelf in vergelijking tussen de echte en het scherm?

@gary Jouw werkje valt bij mij een beetje in het "who is afraid of the red,yellow and blue" schilderij. Is een kunst vorm die mij een beetje ontgaat. Moet die roos buiten het frame voorstellen dat hij een vrijbuiter is?

@ argus, zijn we dan niet het procedé boven de inhoud aan het stellen? Ik begrijp wel dat je even moet oefenen om een procedé onder de knie te krijgen, maar het moet natuurlijk wel bij het beeld passen.
Mij leek het juist een goed idee om het saaie beton van HC, buitenzijde, een op te vrolijken.
Probleem is ze hebben het ergste deel al onder slopers hamer namelijk het muziekcentrum.

Harry, een mooi voorbeeld dat je niet veel nodig hebt om een mooi beeld neer te zetten. Mooi evenwicht tussen het harde licht en de ruimtelijkheid die je krijgt door het zwaveltonen. Sterke diagonaalwerking, al met al een robuust beeld.

@obelix, in werkelijkheid is ie nog mooier (natuurlijk :D) maar moet eerlijk toegeven dat het verlies aan kwaliteit me erg meevalt.

@gary, zelf twijfelde ik een beetje toen ik deze print maakte of hij wel voldoende potentieel had om te beklijven. Gezien jouw relaas ben ik daar vermoedelijk wel in geslaagd. Dank daarvoor.

"zijn we dan niet het procedé boven de inhoud aan het stellen? "
Helemaal niet... het procedé moet de inhoud ondersteunen.

Obelix,
Jou opmerking voel ik als een groot compliment. Mijn plaatje wordt geassocieerd met een van de grote kunstwerken van de 21 eeuw. En is in staat jou fantasie te prikkelen. Moet die roos buiten het frame voorstellen dat hij een vrijbuiter is?

Ik heb de foto met de roos in "real life" mogen zien en daarbij is de tint van het raam beduidend minder dominant dan op deze scan. De balans in tonaliteit zit dan veel beter en geeft deze foto een evenwichtigheid en rust waardoor je er met genoegen naar blijft kijken.
Misschien geeft het ook wel aan dat de maker een vrijbuiter is. :D

De gedachte achter de serie "Death of a flower" spreekt me wel aan. De lifecycle van een bloem of voorwerp in beeld brengen is een dankbaar onderwerp en het houdt je enige tijd bezig om dat proces te volgen en de juiste momenten te keizen voor de volgende opname.
Op de techniek van de opnamen is niets aan te merken echter denk ik dat er veel meer uit het onderwerp te halen is. Onlangs heb ik het genoegen gehad een boek te lezen van John Blakemore waarin hij "leven en dood" van tulpen in beeld brengt. De insteek waarmee hij het onderwerp te lijf gaat is verbluffend. Dat betekent niet dat hij allerlei "kunstjes" uit de kast heeft getoverd om de beelden te maken maar gewoon door zijn observatie van het onderwerp. Het juiste licht en de juiste ambiance doen de rest.
Daarmee wil ik niets afdoen aan je beelden Geert.
Ben op basis daarvan ook zelf begonnen een dergelijke serie te maken maar dat is me tot op heden nog niet gelukt. Ten eerste is de keuze van het 'lijdende' voorwerp er al een waarover je eindeloos kunt discussiëren of dat wel de geschikte is of niet en ga zo maar door. Voordat je er erg in hebt ben je een winter of zomer verder en sta je nog met niks.
Misschien geeft dit hoop voor anderen die een dergelijke poging ook hebben zien stranden...

obelix

Group owner
@ HKA Interessant om zo iets te gaan doen maar als het een bloem betreft met lange bloeitijd wordt het een tijdrovende bezigheid om alleen al het juiste moment te kiezen. Ik heb iets dergelijks altijd willen doen met het veranderende landschap rondom Utrecht maar niet echt gelukt. Je vergeet de tijd om de volgende foto te maken of het standpunt is niet meer bereikbaar.
Kan je nog eens wat laten zien van de kroegmeetingen uit het voorjaar, of is het niet waard om te tonen?
Ik meen me te herinneren dat je daadwerkelijk een kroeg op de korrel had genomen.

@ Gary
Die foto van het blok hout op het "strandje" van februari vond ik een mooi exemplaar is dat niet iets om het hier eens over te hebben?

@obelix We zijn met 14 in de groep. Daarvan hebben er 5 foto's geplaatst. Even wachten totdat andere ook de kans hebben gezien om iets te plaatsen.

Deze John heeft 5 jaar aan het project gewerkt en enkele duizenden foto's gemaakt.
Wat willen we nou met de enkele kiekjes die wij maken?
Zijn credo was/is hoe meer je er maakt des te kritischer kun je op het eindproduct zijn. Met andere woorden hoe meer er in learnbin verdwijnen hoe meer ervaring en daarmee kun je weer verder voor de volgende opnamen.

@obelix "Ik meen me te herinneren dat je daadwerkelijk een kroeg op de korrel had genomen."
Dat kan ik me in ieder geval niet meer herinneren hik hik :confused:

Met vel tam tam is er een Dutch Review Group gestart. Moet nu constateren dat slechts na enkele bijdragen van deze en gene de fut er al weer helemaal uit is. Dat is hiervan toch niet de bedoeling geweest?
Dus kom op met je foto's ik zie hiernaast meer members staan dan dat er foto's ingeleverd zijn. Waar blijven de anderen...

Mike, je keuze om scherp te stellen op de tak is wel begrijpelijk maar zorgt er voor dat de druiven links waar mooi licht op valt net buiten de scherptediepte valt. Hierdoor vinden mijn ogen geen rustpunt in het beeld.

Gary, bedankt voor de tip. Met macro tussenringen en de kleine scherpte diepte ben ik meer bezig om te focussen dan naar een optimale composite te kijken.
Eigenlijk toch te gehaast bezig zijn.

obelix

Group owner
Ik heb ook eens iets gewaagd. Let wel ik heb ze m.b.v. een digitale camera erop gezet. Mijn scanner werkt nog niet goed. Het spinnenweb heb ik met het grootste diafragma gedaan, blijkbaar toch iets kleiner diaframa moeten gebruiken. Maar ik laat u allen zelf een reactie hierover vormen.

@mike; in allereerste instantie, als je de foto hier aan de rechterkant van de pagina bekijkt krijg je de indruk dat het een mooi en evenwichtige foto is. Kennelijk valt het contrast dan beter op zijn plaats.
Open je de foto dan valt het grote witte vlak aan de linkerkant erg op en krijg je zoals Gary al aangaf dat het geheel een beetje onrustig overkomt omdat er geen punt is wat je aandacht vast houdt.
Let wel, dat waarschijnlijk de originele print beter zal zijn dan de digi-uitvoering.
Met andere woorden dit relaas is zoveel waard als niks als ik straks het origineel kan bekijken en er achter kom dat het wel goed zit. Blijft het scherpte punt. Maar dat had je zelf ook al aangegeven

@obelix; beide foto's krijgen door het kleurgebruik iets warms mee. Als we eerlijk met elkaar communiceren dan kunnen we concluderen dat dit niet nieuw is. Ik weet dat ik een teer punt aansnij; want wat is er nou eigenlijk nog nieuw. Alles is al eens gedaan. Ja, daar ben ik het volledig mee eens. Soms zie je dan onderwerpen voorbij komen die op een zo pakkende wijze in beeld gebracht zijn en dat je dan denkt verrek dat is nou nog eens een originele benadering. Technisch ziet het er wel goed uit maar toch... nog wat langer zoeken naar iets bijzonders wat je aandacht op de foto houdt.

obelix

Group owner
@ HKA Ik ben een novice qua zwart wit gebeuren. In de 20 jaar dat ik fotografeer heb ik maximaal 10 rollen zwart wit gedaan.:D Dus zoals in een vraag die hier ergens in een thread staat mag je kopiëren om het te keren, nou dat doe ik dus.:smile:

Wat nu niet te zien is deze zijn op Delta gemaakt, bij de meeting in februari heb ik op FP4 gewerkt en die vind ik wat modderig om zo te zeggen. Geen echt diep zwart. Kan dat zijn om dat het in ilford DD ontwikkelaar word gestopt. Deze is toch speciaal voor delta gemaakt als ik de omschrijving van ilford moet geloven.

obelix

Group owner
@ zwartwit Die boerderij is dat op Tri-x genomen vanwege de korrel. Aardig gevonden maar zeker met een sterke groothoek lens genomen omdat het gebouw een beetje achterovervalt.

De brug vind ik bovenin een beetje merkwaardig. Heeft hij nou last van overstraling of is het onscherp.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom